Vastuseks sellele Müürilehe artiklile https://www.muurileht.ee/seksi-ei-olnudki-ideoloogilisest-seksuaalkasvatusest-noukogude-eestis/ panen üles oma antropoloogiaõpingute esimese kursuse akadeemilise kirjutamise essee üles. Mul on nii hea meel, et ma ei ole selle teema uurimisega üksi.
Kuidas uurida seksuaalkäitumist armastuskultuurita ühiskonnas?
2016
Rääkides kultuurist eeltingimusega, et see on
universaalne eksistentsi väljendus, mis on lahutamatult seotud mõtete ja tegudega,
tahaksin ma esitada mõned küsimused nii iseendale kui ühiskonnale, kus ma elan.
Olles inimesena ideeliselt ühiskonda moodustav osa, olen ma määratud reageerima
vastavalt neile impulssidele, mida ühiskond välja saadab. Nii nagu majagi
ehitatakse vundamendist, nii algab inimese kujuneminegi lapsepõlvest. Et
vaadelda ühte põlvkonda, pean ma vaatama tagasi selle lapsepõlve, et aru saada,
millised olid tollele ajale omased käivitavad jõud. Me ei saa imestada tänase
üle kui me ei anna endale aru, mis toimus eile.
Ainus võimalus, kuidas Eesti kontekstis avada
intiimsuse teemat, on vaadata otsa oma subjektiivsele kogemusele lähedusest.
Mis seostub esimeste mälestustega lapsepõlvest? Kuidas me tundsime end
lasteaias ja koolis? Milline on nende kogemuste puhul seos armastuse ja
kultuuriga? 20. sajandi Ida-Euroopat katab repressioon, mis ei hõiva ainult
territooriumi, vaid ka vaimulaadi. Olles järejekordselt vallutatud riik, ei
kadunud allumisega hirm oma elu eest. Küüditamised, koputamised,
plaanimajandus, paneelmajad, internaatsõimerühmad - need on kõigest märksõnad
ajalooõpikus, aga mis on toimunud inimeste hinges, kes on lapsena Siberisse
viidud ja kelle lähedastest on seletamatul põhjusel keegi kadunud (põhjustest
ei räägita)? Kui seadus nägi ette, et imik, kes on käima õppinud, on sõimerühma
vastuvõetav, siis mis sai sellest 10kuusest lapsest, kes pandi esmaspäeval
lasteaeda ja reedel koju toodi? Kas temast sai inimene, kes on oma tunnetega
kontaktis?
Hirmu
jõud
Vaatamata veel otsa tänapäevastele probleemidele,
tahan ma hoida pilku neil, kes sündisid Nõukogude Liidu valitsuse all aastatel
1940-1991, sest see viiekümneaastane periood annab meile suuna mõistmaks
praegusi kultuurilisi mentaliteete. Liidu lagunemisega ei lagunenud sellesse
liitu sündinud inimeste mõtlemisdistsipliin. Ühiskonna väline, seadusandlik segadus oli niisiis
otseselt märgistav muutuja, aga mis toimus inimeste sees pärast seda, kui nad
Balti ketist käed lahti lasid ja laul otsa sai? Mida oskasid inimesed teha
vabadusega, mis oli neile seni tundmatu?
Ühe vastuse annab Viivi Luik oma Ööülikooli loengus
“Vale mitu olekut”: “... hilisemas elus püüab inimene taasluua oma lapsepõlve
keskkonda. Nüüd on aeg sealmaal, kus getodes üleskasvanud põlvkonnad hakkavad
Eestist taaslooma oma lapsepõlvekeskkonda, hakkavad looma keskkonda, mida nad
peavad turvaliseks, mis on salvestatud nende põlvkondade ühismälusse, ja kuna
ühismälu on vääramatu nagu loodus ise, siis pöördub getos üleskasvanud inimene
enamasti looduse vastu, kuna see, mida nimetatakse Looduse Iluks, tundub talle
võõras ja vastik.” ENSV ei olnud miski, mida oli võimalik eitada ühelgi sammul
oma elus, sest see “täitis ju kõik inimese vajadused”. Inimestele anti koos
tööga korter, mille köök paneelmajas konstrueeriti võimalikult väikseks, et
pere jumala eest sinna kõik koos sööma ei mahuks. Tuumpere kooshoidmise idee ei
olnud midagi võrreldes 110%lise tööplaani täitmisega, koolides löödi vale
vastuse eest joonlauaga vastu näppe ja noorsugu kasvatati ainuparteivaimus
pioneerilaagrites.
Tänapäeva kapitalismist üleuhutud alla keskmise
sissetulekuga eestlane astub EKRE liikmeks ja läheb tänavale pagulaste vastu
protesti avaldama, samal ajal ja igaks juhuks ka homosid ja neegreid samma
patta pannes, et kõik ikka aru saaksid, kuidas tal tõsi taga on. Millest on
inimesesse tekkinud taoline viha ja sallimatus? Meediast näib, nagu ei jõuaks
eestlane poejärjekorras peetavast konstanteerimisest, et “eestlase lemmiksöök
on teine eestlane”, kunagi kaugemale, rääkimata psühholoogilise äratundmiseni
sellest, miks talle teist eestlast süüa meeldib. Me võime seda kilplaslikku
tegutsemist pealt vaadata tunnustavalt või etteheitvalt, aga aru tuleb saada,
miks ta niimoodi käitub. Ent veel enne tema peale mõtlemist küsida endalt: mis
tundeid see kõik minus tekitab ja miks? Kas ma ise tean, mis on adekvaatne ja mis
mitte? Vihal on kombeks luua rohkem viha, kui iga inimene ise ei haara tüürist
ja suuna seda energiat millekski kasulikumaks.
Ühiskonnas valitseb Juri Lotmani käsitluses (2007:51)
kahte tüüpi hirme: ühed on silmnähtavad, kõigile üheselt mõistetavad, ja teised
varjatud: “Hirmu objekt osutub sotsiaalseks konstruktsiooniks, nende
semiootiliste koodide sünnitiseks, mille abil see sootsium isennast ja
ümbritsevat maailma kodeerib.”[1] Niisiis on
Nõukogudeajal sündinud eestlasel väga selgelt välja kujunenud taju piiridest
meie versus nemad, eeskujul Lääs versus Ida, õige versus vale - mis on
normaalne ja ebanormaalne. Hirmu kalduvus perioodiliselt korduda, kui selle
sisuliste põhjustega ei tegelda, loob olukorra, mis ahendab arengu võimalusi.
Nõukogude inimene oli piiratud isikliku vabadusega, alati mingisuguse hirmu all, teadmata muud reaalsust kui ettekirjutatud
normid, mille järgimist kontrolliti riiklikul tasandil. Vaimse surve alalhoid
muutus aastakümnete jooksul kõikide eelnevate ähvarduste semiootiliste koodide
sünnitiseks ehk normaalsuseks, mille kaudu ennast ja ümbritsevat mõistetakse.
Inimene võrdsustati süsteemiga väljaspoolt sissepoole ning nii riigi kui
inimese hirm võõra sisssetungimise ees jäi tollase aja läbivaks orientiiriks.
Ja praegu mõtlen ma alles poliitikast kui intiimsfäärikaugest nähtusest.
Kollektiivse massiteadvuse psühhoos, mida sovieti
propagandamasin tootis, kestab koos inimestega, kelle jaoks see on olnud ainus
reaalsus, sest nende psüühe on juba masina süsteemiga kohandatud. Sellisest
sotsiaalsest konstruktsioonist nagu Nõukogude ühiskond, kust on pärit suurem
osa tänasest Eesti Vabariigi elanikkonnast, tuleb kaasaegsel inimesel sisuliselt õppima kui
kogemusest, millest areneda tugevaks ja sõltumatult mõtlevaks indiviidiks, kes
julgeb heaolu peale mõelda iseenda seisukohast lähtudes. See eeldab julgust
erineda eelnevatest põlvkondadest juba selleski valikus, milline võib olla
iseenda või oma armastatu sugu.
Intiimteadus
Võttes intiimsuseuuringut sotsiaalteadusliku uurimise osana, ei saa seda käsitleda
tuginedes ainult statistikale, vaid tuleb vaadata, kuidas lähenetud antud
teemale mujal. R. S. Miller, kes on sotsiaalpsühholoogia doktor, ja D. Perlman - inimarengu ja pereuuringute doktor (2009) on defineerinud
intiimsust kompleksse mitmekomponendilise märgistajana, mis sisaldab endas
teadmist, hoolitsust, sõltumatust, vastastikmõju, usaldust ja pühendumust.
Arvesse võttes tõsiasja, et Ameerikas alustati lähisuhete andmete kogumist
1930ndatel[2], oli sel ruumi kasvada numbritest
välja sisuliste probleemide analüüsimiseni. Eesti ei ole veel hakkama saanud homo sovieticuse psühholoogilise
kultuurianalüüsi järeldusteni jõudmiseni selles kauboikapitalismis, mis
ratsutab tuntaval sammul veel tänaseski kultuuriruumis segunenuna nõuka
standardiseeritus-mentaliteedis: killustatud perekonna ja iibeprobleemiga. Eestlane
mõõdab end ikka veel paljuski numbrites, mida ta võrdleb teiste riikidega, et
kujundada endast arvamust, mida tal iseenesest tekkinud pole. Ja kuigi need
numbrid ühest ekstreemsusest (haridusnäitajad) teise ekstreemsusesse
(fentanüülistatistika) kalduvad, ei lahene probleemid enne, kui iga inimene
iseendalt ei küsi: miks ma teen seda, mida ma teen? Kas ma rahuldan iseennast
või muljet, mida ma endast jätan? Iibestatistika[3] räägib
iseenda eest.
Hedi Liivlaiu seksuaaltervise uurimusest ilmneb, et
viimasel sajandil on süütuse kaotamine nihkunud naistel 4,6 ja meestel 3,8
aastat nooremasse ikka. Võrreldes uuringutulemusi 1996. aastal 2006. omadega,
avaldub, et respondendid kasutasid kaks korda enam rasestumisvastaseid
vahendeid, millest saab ainult järeldedada, et oli levinud nii vahend kui info
sellest. Kumbki eelnenud faktidest ei garanteeri tänasel päeval tugevalt
toimivat kogukonda, mille liikmed teineteist mõistaksid. Seks ei ole vaid
paljunemisakt, vaid rohkemat, kui praegune koolisüsteemgi suudaks edasi anda.
Intiimsust kui sotsiaalsuse allüksust saab uurida
alles pärast faktide ehk statistika kogumist. Infot, mida tänaseks on kogutud,
saab analüüsida vastavas kultuurikontekstis, milles see tekkinud on. Et Eesti
veel statistikast oluliselt kaugemale pole jõudnud, ei tähenda, et poleks
lootust mõtestada eestlase seksuaalkäitumise tagamaid. Eeskujuks saab võtta Ameerika uuringuid kui
üht võimalust ühiskonda paremini mõista, kuid kindlasti tuleb arvestada siinset
ajalugu ja psühholoogilisi eripärasi. Eelnevalt loetletud intiimsuse
kriteeriumeid ei saa üle võtta lihtsalt seetõttu, et need juba olemas on.
Siinset kultuuriruumi tuleks vaadelda võimalikult vähe sellesse sekkuvalt ja
distantsilt, mis eeldab vaatlejalt diskreetset ja väga elutervet pilk, et mitte
ajada oma isiklikku armastuskogemust segamini ühiskonnas mustritena levivate
tendentsidega.
Maailma Tervishoiu organisatsiooni (WHO) kehtestatud
Euroopa seksuaalhariduse (holistilised) standardid kirjeldavad end
sissejuhatuses andavat “lastele ja noortele tasakaalustatud ja teadmistel
põhinevat korrektset teavet seksuaalsuse kõikide aspektide kohta ning samal
ajal aitab neil arendada oskusi, et vastavalt sellele teabele käituda. See soodustab
lugupidavate ja avatud hoiakute kujunemist ning aitab luua võrdõiguslikke
ühiskondi”. 2011. aastal Tervisearengu Instituudi poolt läbiviidud uuringu
raportis, mis kaardistas seksuaalhariduse hetkeseisu, mainitakse holistiliste
meetodite kasutuselevõttu juba 2002. ja 2011. aasta õppekavades. Antud
tingimused annavad lootust asjade sisulisele mõistmisele, ent sama raport
viitab muuseas ka poliitilisele probleemile, mille lahendamatus juba otseselt
pärsib ühiskonna sisulist arengut. Oleme aastakümneid elanud kõrvuti
venelastega, aga pole ikka veel nii sõbraks saanud, et oleksime kultuuriliselt
lõimunud. Siinkohal tulebki mängu küsimus armastuskultuurist. Kui inimeseks
olemine on universaalne omadus geograafilisest asetusest olenemata, siis miks
ei peaks seda olema ka armastus?
Armastuskultuur on füüsiliste ja vaimsete
käitumismustrite kombestik, mis sisaldab endas emotsionaalse intellektuaalsuse
põhitõdesid. Ma ei pea end moraaliapostliks, kes hakkaks praegu paika panema
seda, mis on emotsionaalne intelligentsus, sest leian, et kõige määravamaks
eeskujuks läheduskäitumisel on inimese perekond. Lapse esmane eeskuju on see,
kes on talle kõige lähedasem: esimene kogemus lähedusest jääb normaalsuse
etaloniks, millega mõõdetakse kõiki järgmisi kogemusi. Nimetamaks Eestit
armastuskultuurituks, pean ma silmas teadvustamata lähedust ning intiimsuse,
kui sotsiaalselt elementaarse vajaduse alahindamist. Eestlase vaenulik
käitumine iseenda ja teiste suhtes on heaolu- ja turvatunde puudumise tagajärg,
sest inimene, kes on õnnelik, ei oma põhjust enesehävituslikuks käitumiseks ega
pea vajalikuks endale ega kellelegi teisele negatiivseid hinnanguid anda.
Siinkohal tasuks ka meeles pidada erinevust kriitilise mõtlemise ja hindamise
vahel: tõe adekvaatsus sõltub mitte ainult ratsionaalsest kalkulatsioonist,
vaid ka emotsionaalsest stabiilsusest. Mõista lähedust laiemas plaanis tähendab
eelkõige mõista iseennast.
Kultuuri
küsimus
Kas meie,
inimesed eestlastena, oleks saanud anda endast rohkemat, et seksuaalhariduse
raport[4] ei peaks
kajastama venekeelsete koolide seksuaalhariduse puudujääke? Tsitaat raportist:
“Vene õppekeelega
koolide õpetajate võimalik ebakindlus SH sobivusest kooli on kooskõlas varasema
uuringutulemusega, mille kohaselt Eesti naiste tervise uuringus 16–44aastaste
vene emakeelega naiste hulgas oli eestlastega võrreldes kaks korda enam neid,
kes polnud koolis SHd saanud (vastavalt 36% ja 18%).” Mu küsimus võib tunduda hüsteeriline, aga
mu eesmärk on filosoofiliselt spetsiifiline: kas rahvuse idee on humaansusest
suurem?
“Hirmu objekti esimene tunnus on - olla vähemus. Ühiskond valib välja oma reaalselt kõige kaitsetuma osa - need, kellele langeb osaks kõige enam sotsiaalset ülekohut - ja ülendab ta vaenlaseks.” (Lotman, 2007:55) Me kohtleme endast nõrgemaid, antud juhul Eestis elavaid venelasi, just sedaviisi, nagu me saame hakkama iseenda nõrkustega inimestena, sest me oskame väljendada vaid seda, mida me oleme iseendast tundma õppinud. Aga kuidas juurutada inimlikku headust elanikkonnas, mis on üles kasvanud valetamise ja oma tunnete alla surumise vaimus?
“Hirmu objekti esimene tunnus on - olla vähemus. Ühiskond valib välja oma reaalselt kõige kaitsetuma osa - need, kellele langeb osaks kõige enam sotsiaalset ülekohut - ja ülendab ta vaenlaseks.” (Lotman, 2007:55) Me kohtleme endast nõrgemaid, antud juhul Eestis elavaid venelasi, just sedaviisi, nagu me saame hakkama iseenda nõrkustega inimestena, sest me oskame väljendada vaid seda, mida me oleme iseendast tundma õppinud. Aga kuidas juurutada inimlikku headust elanikkonnas, mis on üles kasvanud valetamise ja oma tunnete alla surumise vaimus?
Lotman jätkab: “Arhailistele ühiskondadele ja nende
kultuslikele kujutelmadele on iseloomulik mõistete “võõras”, “võõramaallane”,
ja “üleloomulik kuri alge” samastamine.” Me elame 21. sajandi Euroopas, ja
olgugi, et idas, siis kas see aegruum ütleb midagi rohkemat meie
emotsionaalsest intelligentsusest, kui meedia paista laseb? Võib-olla oleks aeg
tunnistada, et ainus kuri ja võõras üleloomulik alge oleme me endale ise.
“Evolutsionistid lähtuvad eeldusest, et see, milliseks
on kujunenud ükskõik, milline praegu eksisteeriv loom, on kokkuvõttes seotud
sellega, mida tegid tema eellased selleks, et ellu jääda ja paljuneda.”
(Kenrick, Trost, Sundie, 2008:60) See et me ei oska kultuurselt teineteisest
hoolimist väljendada, ei tähenda, et armastust olemas ei oleks või et me seda
ei tunneks. Kultuur on olemas ka kultuurituses, sest ükskõik kus, kes või
millal, aga elusolend teeb alati kõik selleks, et ellu jääda - ta kohaneb ja
kujuneb vastavalt oludele. Ent ma ei usu, et elus olemine peaks olema kannatus,
mida lahjendab ainult alkohol.
Tuleb tunnistada, et oleme ikka veel sotsialistlikust süsteemist üleminekueas. Riik, milles ma elan, on sama vana kui ma isegi, seega suudan end sellega samastada. Minu vanemad on Nõukogude Liidu produkt, mu lapsepõlv on rahapesuköök ja olevik on täis küsimusi, millele keegi vastata ei oska. Usun, et kui piisavalt uudishimulik olla, siis leidub siin ilu, mida pole võimalik vihata.
Tuleb tunnistada, et oleme ikka veel sotsialistlikust süsteemist üleminekueas. Riik, milles ma elan, on sama vana kui ma isegi, seega suudan end sellega samastada. Minu vanemad on Nõukogude Liidu produkt, mu lapsepõlv on rahapesuköök ja olevik on täis küsimusi, millele keegi vastata ei oska. Usun, et kui piisavalt uudishimulik olla, siis leidub siin ilu, mida pole võimalik vihata.
Kirjandus
Eesti Seksuaaltervise Liit. 2015.
Euroopa seksuaalhariduse standardid: standardid poliitikakujundajatele,
haridus- ja tervishoiuasutustele ja teistele spetsialistidele
http://www.digar.ee/arhiiv/nlib-digar:243047
Kenrick, D. T., Trost, M. R., & Sundie, J. M. (2008). Soopsühholoogia. A. Eagly, A. Beall, R. Sternberg (toim.). Soorollid kui adaptsioonid. Tallinn: Külim, lk 65-91
Liivlaid, Hedi. 2011. Magistritöö. “Eesti täiskasvanud rahvastiku seksuaalkäitumine: Eesti terviseuuring 1996, 2006”. Tartu Ülikool, Tervishoiu Instituut
Lotman, Juri. 2007. “Hirm ja segadus. Esseid kultuurisemiootikast” - Mihhail Lotman (toim.). Nõjajaht. Tallinn: Varrak, lk 50-55
http://www.digar.ee/arhiiv/nlib-digar:243047
Kenrick, D. T., Trost, M. R., & Sundie, J. M. (2008). Soopsühholoogia. A. Eagly, A. Beall, R. Sternberg (toim.). Soorollid kui adaptsioonid. Tallinn: Külim, lk 65-91
Liivlaid, Hedi. 2011. Magistritöö. “Eesti täiskasvanud rahvastiku seksuaalkäitumine: Eesti terviseuuring 1996, 2006”. Tartu Ülikool, Tervishoiu Instituut
Lotman, Juri. 2007. “Hirm ja segadus. Esseid kultuurisemiootikast” - Mihhail Lotman (toim.). Nõjajaht. Tallinn: Varrak, lk 50-55
Miller, Rowland S., Perlman, Daniel. 2009. “Intimate
Relationships”. The Buildingblocks of Relationshops. Research Methods. New
York: McGraw-Hill, Higher Education, lk 1-69
Tervise Arengu Instituudi uuring seksuaalhariduse hetkeseisust õpetamisel. 2011. Seksuaalhariduse rakendamise väljakutsed ja probleemid koolis.
http://oppekava.innove.ee/seksuaalharidusest-koolis/
Tervise Arengu Instituudi uuring seksuaalhariduse hetkeseisust õpetamisel. 2011. Seksuaalhariduse rakendamise väljakutsed ja probleemid koolis.
http://oppekava.innove.ee/seksuaalharidusest-koolis/
[1] ibid
“A trickle of historically important
studies of children’s friendships (e.g., Moreno, 1934), courtship (e.g.,
Waller, 1937), and marriages and families (see Broderick, 1988) began in the
1930s, but relatively few relationship studies were done before World War II.” (Miller,
Perlman 2009: 42)
[4] “Seksuaalhariduse rakendamise väljakutsed ja probleemid koolis”
http://oppekava.innove.ee/seksuaalharidusest-koolis/
http://oppekava.innove.ee/seksuaalharidusest-koolis/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar