kolmapäev, 23. jaanuar 2019

stressiga toimetulek ülitundliku introverdi jaoks

Haigus hingab kuklasse. Kuna elu pole veel päris selline, nagu võiks, kipun ma tulevikku vaadates olevikuga tülli minema. See on asjatu ja paratamatu, aga juhtub ikkagi: ülestimulatsioon. Kui ma endale meelde tuletan, et see on füüsiline reaktsioon, mu kehaehituslik eripära, et retseptorid on ülekoormatud ega suuda enam infot vastu võtta, julgen ma aja maha võtta ka kõige kriitilisemana näivates olukordades. Stressis olles ei ole mõtet endale lisapingeid tekitada, sest see teeb olukorra veel hullemaks. Käin näiteks juba mitmendat päeva kodus keset päeva kõrvatroppidega, sest seinad kostuvad läbi. Aga kui keegi köögis minuga hommikul rääkima hakkab, siis mul võib kork ikkagi pealt ära lennata. Eriti kui ma olen pidanud niigi uinumiseks rohtu võtma, mis ka veel mitu tundi pärast ärkamist end tunda annab.

Vaimsete kõrgus- ja kaugushüpete sooritamiseks keskendudes olen ülimotiveeritud ja enda vastu väga karm, sest joonimööda liikumiseks on vaja fokusseeritust. Olen juba peaaegu alla andud inimestele, kes mu introvertsust sealjuures mõista ei suuda. Võiksin samahästi seinaga rääkida. Ja ma ei saa selliseid inimesi oma sõpradeks pidada, kes mu vaikust ei austa. See on väga konkreetne ja selge piir ega kuulu vaidluse alla. Kokkuvõttes pole see isegi traagiline, sest see on kõigest minu elu, aga ma suunasin selle blogi täna ametlikult ülitundlikkuse temaatikale, et keegi, kelle jaoks see piinav on, leiaks kergemini tee lahendusteni, mida ma ise igapäevaselt avastan. Sest armastada tuleb ennast igas olukorras.
Kõrvalseisjate reaktsioonid võivad teatavates olukordades kujuneda üheks pingetekitajaks, aga sellest, kuidas sellega toime tulla, olen ma alles hiljuti aru saama hakanud. Olukordade mõistmisel me aga koheselt tingimusi, milles viibime, muuta ei saa, ent mida saab teha, on lahenduste poole liikuma hakkamine. Üks kõige olulisemaid asju, mida ma enda teekonnal olen õppinud, on aja leidmine ainult iseenda jaoks. Pärast seda, kui ma natuke vähem kui aasta aega tagasi, pärast mitmendat psühhoteraapiat lõpuks oma loovterapeudiga jälile jõudsin, et olen ülitundlik, olen oma isikliku aega ja ruumi eriti vabalt suhtunud. Kadus ära see pinge, et ma pean inimeste keskel olema. Kui käisin algklassides meeldisid mulle kõik tunnid rohkem kui vahetund, sest see oli kõige lärmakam. Hilisemas elus lasin end mitmetel inimsuhetel samamoodi, olukorra üle kontrolli mitte omades, ülekoormata.  Olen sellest kõigest õppinud paremaid valikuid tegema, aga see on ilmselt terve elu kestev protsess, kuidas oma tervist säilitada.

Ükskõik, mis toimub, on kindel see, et muutus algab minust endast. Kui ma olen väsinud, siis pean puhkama, sest kui ma ei puhka, siis jään haigeks. Keegi teine ei saa minu võimekust mõõta ega näidata mulle rohkem ausust kui ma ise. Et enda emotsioonidega toime tulla, tuleb nendega pidevas kontaktis olla ja teha sellest harjumus, sest see, kuidas ümbritsev muutub ei saa ealeski täielikult meie kontrolli all olla. Oluline on vahet teha, kas see, kuidas ma end tunnen on seotud sellega, mis toimub mu sees või mu väljas, sest siis on veidikenegi kergem arusaamatusi lahendada. Ma ei tea täpselt, kas ma isegi veel seda päris hästi oskan, aga ma toibun konfliktidest kiiremini küll, nüüd, kus ma mõistan, et mitte keegi pole täiuslik. Nii kriitiline, kui olen endaga, kipun olema ka teistega - see on faas, kus ma enesearengus praegu olen, mistõttu olen enamuse oma tutvusringkonnast peaaegu välja lülitanud.
Ülitundlikkuses on ka midagi infantiilset, sest me oleme välismaailma stimulatsioonidele väga vastuvõtlikud. Põhimõtteliselt kõik on võimeline meis reaktsiooni tekitama, eriti kui me tasakaalus pole. See on võrdselt nii kodutu tänaval, kellegi parfüüm kui ka ajalehe artikkel. Detaile koguneb väga palju ja mõnikord ei peagi otseselt midagi juhtuma, et üleküllastumine tekiks. Ülitundlik inimene võib mingi hetk lihtsalt end väga väsinuna tunda. Samamoodi mõjuvad ka ebaaregulaarne magamine, nälg, janu ja introvertide puhul liigne suhtlus/inimeste keskel olemine. Mul on kaks sõpra, kes on ka ülitundlikud introverdid, kelle tööd on üsna sotsiaalsed - ühel rohkem, teisel vähem, ent mõlemad tunnistavad, et vajavad üksioleku aega, et end laadida. Ja puhkus tähendab seda, et ei pea mitte midagi tegema. Laetuna on nad mõlemad 100% kohal. Ka mina leian, et ainus viis, kuidas ma üldse midagi teha tahan, on täielik pühendumine, ent nagu ma alustasin: see pole oludega alati kooskõlas. Ja kui olud pole täiuslikud, tuleb ise sedavõrd tugevam olla. Ära tuleb tunda ainult see piir, kus tervis otsa ei saa.

Fakt on see, et ülitundlikkus ei ole miski, millest on võimalik üle saada. Inimesed on mulle elu aeg öelnud asju nagu: "ära siis nutma hakka" või "sa ei saa nii tundlik olla, nii ei saa ju elada". Kahjuks või õnneks pole võimalik seda omadust endalt maha saagida ja esimese asjana tuleb tundlikkusega iseenda sees rahu teha.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar